Huvudbild

Aktuellt

Här under Aktuellt hittar du samtliga nyheter och aktuell information från Apotekstjänst.

  • Alla system är åter i full drift

    Måndag, 2017-09-18 kl. 10:28

    Efter fredagens långa driftsstopp hos eHälsomyndigheten är nu alla system i full drift.  

    Apotekstjänst har arbetat ikapp driftstoppet och alla ordinarie leveranser kommer att levereras i ordinarie tid. De akuta beställningar och ordinationsändringar som gjordes efter 09.30, då driftstoppet startade i fredags, kommer att levereras under tisdagen.

     

     

  • Driftstörning i recepttjänsten hos eHälsomyndigheten

    Fredag, 2017-09-15 kl. 16:10

    På grund av en långvarig driftstörning hos eHälsomyndigheten som pågått under 6 timmar idag kommer tyvärr några akuta beställningar och dosordinationsförändringar bli en dag försenade.

  • Måndag, 2017-09-11 kl. 11:11

    Problemet med vår telefoni är löst. Välkomna att kontakta oss på vårt ordinarie telefonnummer: 010 - 2216970.

  • Leveranser i samband med vårens helger

    Torsdag, 2017-05-18 kl. 12:15

     

    KRISTI HIMMELFÄRD

    ORDINARIE STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    ORDINARIE LEVERANSDAG

    NY STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    NY LEVERANSDAG

    MÅNDAG

    22/5

    ONSDAG

    24/5

    FREDAG

    19/5

    TISDAG

    23/5

    TISDAG

    23/5

    TORSDAG

    25/5

    MÅNDAG

    22/5

    ONSDAG

    24/5

    ONSDAG

    24/5

    FREDAG

    26/5

    TISDAG

    23/5

    FREDAG

    26/5

    TORSDAG

    25/5

    MÅNDAG

    29/5

    ONSDAG

    24/5

    MÅNDAG

    29/5

     

     

     

     

     

    NATIONALDAGEN, 6 JUNI

    ORDINARIE STOPPTID

    ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    ORDINARIE

    LEVERANSDAG

    NY STOPPTID

    ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    NY

    LEVERANSDAG

    MÅNDAG

    29/5

    ONSDAG

    31/5

    FREDAG

    26/5

    TISDAG

    30/5

    TISDAG

    30/5

    TORSDAG

    1/6

    MÅNDAG

    29/5

    KKBÖJ ONSDAG 31/5

    7-Klövern TORSDAG 1/6

    ONSDAG

    31/5

    FREDAG

    2/6

    TISDAG

    30/5

    KKBÖJ TORSDAG 1/6

    7-Klövern FREDAG 2/6

    TORSDAG

    1/6

    MÅNDAG

    5/6

    ONSDAG

    31/5

    KKBÖJ FREDAG 2/6

    7-Klövern MÅNDAG 5/6

    FREDAG

    2/6

    TISDAG

    6/6

    TORSDAG

    1/6

    MÅNDAG

    5/6

    MÅNDAG

    5/6

    ONSDAG

    7/6

    FREDAG

    2/6

    ONSDAG

    7/6

    TISDAG

    6/6

    TORSDAG

    8/6

    MÅNDAG

    5/6

    TORSDAG

    8/6

     

     

     

    MIDSOMMAR

    ORDINARIE STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    ORDINARIE LEVERANSDAG

    NY STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    NY LEVERANSDAG

    MÅNDAG

    19/6

    ONSDAG

    21/6

    FREDAG

    16/6

    TISDAG

    20/6

    TISDAG

    20/6

    TORSDAG

    22/6

    MÅNDAG

    19/6

    ONSDAG

    21/6

    ONSDAG

    21/6

    FREDAG

    23/6

    TISDAG

    20/6

    TORSDAG

    22/6

    TORSDAG

    22/6

    MÅNDAG

    26/6

    ONSDAG

    21/6

    MÅNDAG

    26/6

    FREDAG

    23/6

    TISDAG

    27/6

    TORSDAG

    22/6

    TISDAG

    27/6

     

     

  • Dosreceptet byter namn till ”Förteckning recept”

    Onsdag, 2017-05-17 kl. 17:16

    Idag den 17 maj har e-hälsomyndigheten driftsatt en ny release och i den har en del ändringar skett på blanketten Dosrecept. Dosreceptet upphörde, som tidigare meddelats, att gälla som receptblankett den 1 januari 2017. Till följd av detta genomförs nu ändringar på utskriften av dosreceptet. Texten "Dosrecept" har ersättas med "Förteckning recept" och det har lagts till en vattenstämpel på utskrifter med texten "Ej giltig för förskrivning".

     

     

     

     

  • Framflyttat dosövertagande

    Torsdag, 2017-05-04 kl. 08:14

    Apotekstjänsts övertagande av dospatienter i Kalmar, Kronoberg, Blekinge, Östergötland och Jönköping har flyttats fram till den 11 maj 2017. Detta pga att ytterligare tester behöver göras i de nationella IT-systemen av E-hälsomyndigheten.

    Det betyder att Apoteket AB kommer fortsätta som dosleverantör fram till övertagandet den 11 maj 2017.

  • Apotekstjänst ny dosleverantör i KKBÖJ

    Måndag, 2017-04-24 kl. 11:43

    Den 4 maj 2017 tar Apotekstjänst över dosdispenseringen till patienterna i Region Kronoberg, Landstinget i Kalmar län, Landstinget Blekinge, Region Östergötland och Region Jönköpings län. Det innebär att den nuvarande leverantören Apoteket AB upphör med sina leveranser.

     

    Förskrivning och beställning av hela förpackningar
    För dig som är förskrivare eller vårdpersonal kommer skillnaderna mot den tidigare leverantören vara ganska små. Ordinationsändringar görs som vanligt i Pascal och de ordinationer som redan är registrerade flyttar med till oss.

    Ni beställer hela förpackningar direkt från oss i Pascal, precis som hos tidigare leverantör.
    Vi levererar och packar patienternas hela förpackningar tillsammans med dosrullarna i samma paket.
    Det enda som ni alla med behörighet till Pascal aktivt måste göra efter överföringen till Apotekstjänst är att ändra inställningarna för förvalt dosapotek.

    Ändra förvalt dosapotek i Pascal:

    1.     Klicka på Inställningar.

    2.     Välj fliken Övrigt.

    3.     Ändra Förvalt dosapotek till Apotekstjänst.

     

    Stopptider
    Stopptiden för dosordinationer kommer att vara samma som tidigare, dvs kl 14.00 på er respektive stoppdag.

    Stopptiden för beställning av helförpackningar ändras och kommer nu att vara samma tid som stopptiden för dosändringar, dvs kl 14.00 på er respektive stoppdag.


    Utlämningsställen och fullmakter
    Vi kommer att använda samma utlämningsställen som den nuvarande leverantören.

    Om ni brukar hämta ut läkemedel till några av era patienter behöver ni ha en fullmakt. Har ni sedan tidigare en fullmakt hos utlämnande apotek gäller den även framöver.

     

  • Apotekstjänst byter faktureringspartner

    Onsdag, 2017-04-05 kl. 09:50

    Apotekstjänst byter faktureringspartner

    Från 2017-04-01 byter Apotekstjänst faktureringspartner för den del som hittills hanterats av PayEx och deras delbetalningstjänst apotekskonto. Det innebär att Svea Ekonomi, på uppdrag av Apotekstjänst, kommer fakturera doskundernas läkemedelskostnader.
    Tack vare det nya upplägget kommer det bli betydligt enklare för doskunderna då det enbart kommer att finnas en faktureringslösning istället för nuvarande två (Apotekstjänst och PayEx).

    Bytet av faktureringspartner innebär ingen förändring i läkemedelsleveranserna och inte heller till var de sänds. Anmäls inget annat önskemål kommer det fortsättningsvis månadsvis sändas en faktura på samtliga läkemedelsinköp och inget nytt kreditavtal behöver sändas in.  

    Frågor om fakturor besvaras av Svea Ekonomis kundtjänst, telefon 08-735 29 59 alternativt epost: apotekstjanst@sveaekonomi.se

     

  • Leveranser av dosrullar och helförpackningar i samband med vårens helger

    Tisdag, 2017-04-04 kl. 16:35

    Med anledning av röda dagar våren 2017 kommer vi att tidigarelägga våra leveranser. Detta innebär tillfälligt ändrade stopptider och leveranstider. Det betyder att ordinationsändringar och beställningar av hela förpackningar måste ske tidigare. Vi gör detta för att garantera patientsäkerheten och hoppas att ni kan medverka till att detta fungerar väl.

     

     

     

     

    PÅSK

    ORDINARIE STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    ORDINARIE LEVERANSDAG

    NY STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    NY LEVERANSDAG

    MÅNDAG

    10/4

    ONSDAG

    12/4

    FREDAG

    7/4

    TISDAG

    11/4

    TISDAG

    11/4

    TORSDAG

    13/4

    FREDAG

    7/4

    TISDAG

    11/4

    ONSDAG

    12/4

    FREDAG

    14/4

    MÅNDAG

    10/4

    ONSDAG

    12/4

    TORSDAG

    13/4

    MÅNDAG

    17/4

    TISDAG

    11/4

    TORSDAG

    13/4

    FREDAG

    14/4

    TISDAG

    18/4

    ONSDAG

    12/4

    TISDAG

    18/4

    MÅNDAG

    17/4

    ONSDAG

    19/4

    TORSDAG

    13/4

    ONSDAG

    19/4

     

     

     

    1 Maj

    ORDINARIE STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    ORDINARIE LEVERANSDAG

    NY STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    NY LEVERANSDAG

    TISDAG

    25/4

    TORSDAG

    27/4

    MÅNDAG

    24/4

    TORSDAG

    27/4

    ONSDAG

    26/4

    FREDAG

    28/4

    TISDAG

    25/4

    FREDAG

    28/4

    TORSDAG

    27/4

    MÅNDAG

    1/5

    ONSDAG

    26/4

    FREDAG

    28/4

    FREDAG

    28/4

    TISDAG

    2/5

    TORSDAG

    27/4

    TISDAG

    2/5

    MÅNDAG

    1/5

    ONSDAG

    3/5

    FREDAG

    28/4

    ONSDAG

    3/5

     

     

     

    KRISTI HIMMELFÄRD

    ORDINARIE STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    ORDINARIE LEVERANSDAG

    NY STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    NY LEVERANSDAG

    MÅNDAG

    22/5

    ONSDAG

    24/5

    FREDAG

    19/5

    TISDAG

    23/5

    TISDAG

    23/5

    TORSDAG

    25/5

    MÅNDAG

    22/5

    ONSDAG

    24/5

    ONSDAG

    24/5

    FREDAG

    26/5

    TISDAG

    23/5

    FREDAG

    26/5

    TORSDAG

    25/5

    MÅNDAG

    29/5

    ONSDAG

    24/5

    MÅNDAG

    29/5

     

     

     

     

     

    NATIONALDAGEN, 6 JUNI

    ORDINARIE STOPPTID

    ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    ORDINARIE

    LEVERANSDAG

    NY STOPPTID

    ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    NY

    LEVERANSDAG

    MÅNDAG

    29/5

    ONSDAG

    31/5

    FREDAG

    26/5

    TISDAG

    30/5

    TISDAG

    30/5

    TORSDAG

    1/6

    MÅNDAG

    29/5

    ONSDAG

    31/5

    ONSDAG

    31/5

    FREDAG

    2/6

    TISDAG

    30/5

    TORSDAG

    1/6

    TORSDAG

    1/6

    MÅNDAG

    5/6

    ONSDAG

    31/5

    FREDAG

    2/6

    FREDAG

    2/6

    TISDAG

    6/6

    TORSDAG

    1/6

    MÅNDAG

    5/6

    MÅNDAG

    5/6

    ONSDAG

    7/6

    FREDAG

    2/6

    ONSDAG

    7/6

    TISDAG

    6/6

    TORSDAG

    8/6

    MÅNDAG

    5/6

    TORSDAG

    8/6

     

     

     

    MIDSOMMAR

    ORDINARIE STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    ORDINARIE LEVERANSDAG

    NY STOPPTID ORDINATIONSÄNDRINGAR (DOS)

    NY LEVERANSDAG

    MÅNDAG

    19/6

    ONSDAG

    21/6

    FREDAG

    16/6

    TISDAG

    20/6

    TISDAG

    20/6

    TORSDAG

    22/6

    MÅNDAG

    19/6

    ONSDAG

    21/6

    ONSDAG

    21/6

    FREDAG

    23/6

    TISDAG

    20/6

    TORSDAG

    22/6

    TORSDAG

    22/6

    MÅNDAG

    26/6

    ONSDAG

    21/6

    MÅNDAG

    26/6

    FREDAG

    23/6

    TISDAG

    27/6

    TORSDAG

    22/6

    TISDAG

    27/6

  • Ändrade leveransdagar under mars 2017

    Torsdag, 2017-03-02 kl. 15:12

     

    Apotekstjänst behöver göra en teknisk inkörning, vilket medför att vissa stopptider och leveransdagar kommer att tidigareläggas i enlighet med nedanstående tabell.

     

     

     

     

           

    Ordinarie stopptid ordinationsändringar (dos)

    Ny stopptid ordinationsändringar (dos)

    Ordinarie leveransdag
    (framme hos kund)

    Ny
    leveransdag

    (framme hos kund)

     
     

    Måndag 20/3

    Fredag 17/3

    Onsdag 22/3

    Tisdag 21/3

     

     

     

     

     

     

    Tisdag 21/3

    Måndag 20/3

    Torsdag 23/3

    Onsdag 22/3

     

     

     

     

     

     

    Onsdag 22/3

    Tisdag 21/3

    Fredag 24/3

    Torsdag 23/3

     

     

     

     

     

     

    Torsdag 23/3

    Onsdag 22/3

     Måndag 27/3

    Fredag 24/3

     

     

     

     

     

     

    Fredag 24/3

    Torsdag 23/3

    Tisdag 28/3

    Tisdag 28/3

     

     

     

     

     

     

  • Meddelandefunktionen i Pascal

    Måndag, 2017-01-23 kl. 12:00

  • Dosreceptet förlorar sin status som recepthandling.

    Onsdag, 2016-12-28 kl. 15:48

    Läkemedelsverket har beslutat att dosreceptet upphör att vara giltig recepthandling från och med 1 januari 2017.
    Utskriften som sådan blir kvar men kommer under 2017 att redigeras av e-Hälsomyndigheten så att de delar som inte längre är tillämpbara försvinner, t ex rubriken dosrecept och signeringsfälten. I ett andra steg längre fram kommer själva utformningen att ändras mer utförligt.

    Ordinationshandling
    Vid nästa release kommer Pascals ordinationshandling att uppdateras och utökas. Hur den preliminärt kommer att se ut kan ni se i Pascals demoversion https://demo.eordinationpascal.se/

    Dosreceptet som utskrift från Apotekstjänst kommer att finnas kvar fram till dess den uppdaterade ordinationshandlingen finns tillgänglig i Pascal.

    Ordinationsändring via fax
    Observera att ordinationsändringar via fax med dosreceptet som underlag inte är giltiga från och med 1 januari 2017.

  • Ändrade leveransdagar under Jul & Nyår

    Onsdag, 2016-11-16 kl. 15:48

    Med anledning av röda dagar under jul och nyårshelgen kommer vi att tidigarelägga våra leveranser. Detta innebär tillfälligt ändrade stopptider och leveranstider. Det betyder att ordinationsändringar och beställningar av hela förpackningar måste ske tidigare. Vi gör detta för att garantera patientsäkerheten och hoppas att ni kan medverka till att detta fungerar väl.

    • Vecka 51 kommer leveransen upp till 2 vardagar tidigare

    • Vecka 52 kommer leveransen upp till 1 vardag tidigare

    • Vecka 1 kommer leveransen upp till 1 vardag tidigare

    • Vecka 2 ordinarie leveransdagar

       

    Kylvaror levereras fram till den 15/12. Vid akut behov av kylvaror hänvisar vi till lokalt apotek.

    För akuta beställningar under jul och nyårshelgen, tänk på att det är röda dagar och att leveransen därför kan ta flera dagar. Vid akut behov av hela förpack­ningar hänvisar vi till lokalt apotek.

    Från och med den 9:e januari startar ordinarie leveranser igen.

    Klicka här för att se nya stopptider under Jul & Nyår


     

  • Öppettider under Jul & Nyår

    Onsdag, 2016-11-16 kl. 14:42

     

    19 december

     måndag

     

    Öppet 08.00-17.00

    20 december 

     tisdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    21 december

     onsdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    22 december

     torsdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    23 december

     fredag

     

    Öppet 08.00-17.00

    24 december

     lördag

     Julafton

    Stängt

    25 december

     söndag

     Juldagen

    Stängt

    26 december

     måndag

     Annandag jul

    Stängt

    27 december

     tisdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    28 december

     onsdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    29 december

     torsdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    30 december

     fredag

     

    Öppet 08.00-17.00

    31 december

     lördag

     Nyårsafton

    Stängt

    1 januari

     söndag

     Nyårsdagen

    Stängt

    2 januari

     måndag

     

    Öppet 08.00-17.00

    3 januari

     tisdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    4 januari

     onsdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    5 januari

     torsdag

     

    Öppet 08.00-17.00

    6 januari

     fredag

     Trettondag jul

    Stängt

     

    Ni når våra kundtjänstmedarbetare & farmaceuter vardagar 08.00-17.00

    Telefon 010-221 69 70

     

    Klicka här för utskrivbar version av öppettider

     

  • Viktig information från E-hälsomyndigheten

    Onsdag, 2016-06-08 kl. 14:27

    För närvarande finns problem i utskriften av dosrecept. Felsökning pågår.
    Informationen i övriga tjänster är korrekt vilket gör att receptinformation som läses i receptexpeditionssystemet eller i Pascal är korrekt.

    I vissa fall av utskrift av dosreceptet finns följande problem:
    •       expedierat läkemedel skrivs inte ut om det skiljer sig från det förskrivna läkemedlet
    •       information om att förskrivaren motsätter sig byte vid expedition skrivs inte ut
    •       i vissa fall skrivs utsättningsdatum ut på recept som saknar utsättningsdatum

    E-hälsomyndigheten uppmanar användare i vården att:
    inte använda dosreceptet som information vid läkemedelshantering.

    De hänvisar till https://www.ehalsomyndigheten.se/driftinformation/ för fortsatt uppdatering av information.

  • Information till apotek: Leveranser våren 2016

    Måndag, 2016-03-07 kl. 11:06

    Leveranser av dosrullar och helförpackningar i samband med vårens helger
    I länken finner ni ett detaljerat schema med information om leveranstider för hela våren 2016.
    Då våren alltid innehåller många röda dagar vill vi i god tid uppmärksamma er på de justeringar av leveranstider som kommer att ske. Observera att de ändringar som görs alltid innebär att leveranserna kommer tidigare. Detta är för att sätta patientsäkerheten i första hand. Vi hoppas att ni har överseende med detta och kan bevaka mottagning av paket lite extra noga dessa dagar.

    Bilaga

    Nedan finner ni en PDF-sammanfattning med samtlig information om vårens leveranser och öppettider.

    varen_2016_leveranstider2016_apotek

  • Information till vården: Leveranser våren 2016

    Måndag, 2016-03-07 kl. 10:43

    Leveranser av dosrullar och helförpackningar i samband med vårens helger

    Bifogat finner ni ett detaljerat schema med information om leveranstider för hela våren 2016. 

    Då våren alltid innehåller många röda dagar vill vi i god tid uppmärksamma er på de justeringar av leveranstider som kommer att ske. Observera att de ändringar som görs alltid innebär att leveranserna kommer tidigare. Detta är för att sätta patientsäkerheten i första hand. Vi hoppas att ni har överseende med detta och kan bevaka mottagning av paket lite extra noga dessa dagar.

    Vill du veta exakt när dina leveranser kommer - beställ gratis e-post eller sms-avisering

    Vi erbjuder avisering via e-post eller sms kostnadsfritt till alla direktlevereranskunder. Tjänsten innebär att ni får ett e-postmeddelande när paketet lämnar oss. Ni kan därefter via en länk spåra Ert paket och se när det kommer fram.

    Ni kan beställa avisering genom att skicka e-post till avisering@apotekstjanst.se Ange Dosmottagar-ID och mailadress och/eller mobilnummer. Dosmottagar-ID hittar du på våra följesedlar, det är numret som står till vänster om datumet inom parentes. Vi kan hantera en e-post och ett mobilnummer.

     

    Öppettider våren 2016

    Kundtjänst

     

    24 mars

    Skärtorsdag

     Öppet 08.00-17.00

    25 mars

    Långfredag

    Stängt

    26 mars

    Påskafton

    Stängt

    27 mars

    Påskdagen

    Stängt

    28 mars

    Annandag Påsk

    Stängt

    5 maj

    Kristi himmelsfärd

    Stängt

    6 juni

    Nationaldagen

    Stängt

    24 juni

    Midsommarafton

    Stängt

     

    Öppettider kundtjänst vardagar 08.00-17.00
    Telefon 010-221 69 70

     

    Bilaga

    Nedan finner PDF-sammanfattning med samtlig information om vårens leveranser och öppettider

    Ladda ned

     

     

  • Är en halv tablett alltid halv dos?

    Måndag, 2016-02-01 kl. 11:08

    Hur ofta doserar du halva tabletter? Tänker du på vad det innebär för patienten framför dig?

    Läs mer i artikel nedan publicerad i Läkemedelsbulletinen i Västmanlands läns landsting december 2015.

    Länk

     

  • Information gällande dubbla udda veckor vid årsskiftet.

    Onsdag, 2015-11-25 kl. 14:54

     

    Information gällande dubbla udda veckor vid årsskiftet.

    År 2015 består av 53 veckor detta innebär att vid årsskiftet 2015/2016 infaller två udda veckor efter varandra. Vecka 53 och v 1. Detta får ingen negativ effekt för patienten som fortsatt får en obruten kedja av tvåveckorsleveranser. Konsekvensen blir att Ni som fått leverans udda vecka under 2015 kommer under 2016 att få leveranser jämn vecka och tvärt om.

    Vid frågor så kontakta vår kundtjänst på telefonnummer: 010- 221 69 70
    E-post: kundtjanst@apotekstjanst.se

     

  • Från 1oktober måste alla licensansökningar göras elektroniskt av förskrivare direkt hos Läkemedelsverket.

    Måndag, 2015-09-21 kl. 08:23

     

    Viktig information till alla förskrivare!

    Nytt licenssystem införs den 1 oktober 2015. Det nya systemet ger stöd för att elektroniskt kunna motivera, ansöka och komplettera licensärenden samt förmedla begäran om komplettering och beslut om licens från Läkemedelsverket. För dig som förskrivare är den största förändringen med det nya licenssystemet att licensmotiveringen måste göras via följande länk: https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Forskrivning/Licens/Skapa-licensmotivering/. Insändning sker elektroniskt. Licensmotivering på papper går inte längre att använda. Mer information hittar du under www.lv.se/licens.

  • Avbeställning av dosrecept och bipacksedlar

    Torsdag, 2015-07-23 kl. 15:27

    Vi är ålagda att sända ut dosrecept och bipacksedlar med våra leveranser. Om ni inte önskar dessa är det bara att meddela oss detta via fax. Använd följande blankett, där patienternas personuppgifter måste specificeras. Följesedel och kundinformation kommer fortfarande att skickas ut av säkerhetsskäl.

    PDF-blankett Avbeställning av dokumentation

  • Information till apotek: Leveranser

    Måndag, 2015-04-20 kl. 11:15

    Vi arbetar kontinuerligt med effektiviseringar och strävar efter ett bra miljötänk i fokus. Som ett resultat av detta kommer vi nu att försöka minska antalet paket till en och samma leveransadress.

    Detta innebär att du som mottagande apotek kan komma att få fler dosrullar i varje paket. Med detta uppnår vi tillsammans en effektivare hantering med mindre påverkan på miljön. Förändringen kommer att ske under april och maj månad.

    Tack för ett bra samarbete.

  • Information till apotek: Leveranser våren 2015

    Fredag, 2015-02-27 kl. 16:48

    Då våren alltid innehåller många röda dagar vill vi i god tid uppmärksamma er på de justeringar av leveranstider som kommer att ske. Observera att de ändringar som görs alltid innebär att leveranserna kommer tidigare. Detta är för att sätta patientsäkerheten i första hand. Vi hoppas att ni har överseende med detta och kan bevaka mottagning av paket lite extra noga dessa dagar.

    Öppettider vår 2015 – Kundtjänst

     

    2 april

    Skärtorsdag 

    Öppet 08.00-17.00

    3 april

    Långfredag

    Stängt

    4 april

    Påskafton

    Stängt

    5 april

    Påskdagen

    Stängt

    6 april

    Annandag påsk

    Stängt

    30 april

    Valborgsmässoafton 

    Öppet 08.00-17.00

    1 maj

    Första maj

    Stängt

    14 maj

    Kristi Himmelfärdsdag

    Stängt

    15 maj

    Klämdag 

    Öppet 08.00-17.00

    19 juni

    Midsommarafton

    Stängt

     

    Har Ni frågor är Ni alltid välkomna att kontakta vår Kundtjänst på telefon 010-221 69 70.

    Bilaga

    Nedan finner ni en PDF-sammanfattning med samtlig info om vårens leveranser och öppettider.

    PDF-blankett Apotekstjänst leveransinfo vår 2015 – apotek

  • Information till boenden: Leveranser våren 2015

    Fredag, 2015-02-27 kl. 16:35

    Då våren alltid innehåller många röda dagar vill vi i god tid uppmärksamma er på de justeringar av leveranstider som kommer att ske. Observera att de ändringar som görs alltid innebär att leveranserna kommer tidigare. Detta är för att sätta patientsäkerheten i första hand. Vi hoppas att ni har överseende med detta och kan bevaka mottagning av paket lite extra noga dessa dagar.

    Vill du veta exakt när din leverans kommer – beställ gratis e-post eller sms-avisering

    Vi erbjuder avisering via e-post eller sms kostnadsfritt till alla direktleveranskunder. Tjänsten innebär att ni får ett e-postmeddelande när paketet lämnar oss. Ni kan därefter via en länk spåra Ert paket och se när det kommer fram.

    Ni kan beställa avisering genom att skicka e-post till avisering@apotekstjanst.se. Ange Dosmottagar-ID och mailadress och/eller mobilnummer. Dosmottagar-ID hittar du på våra följesedlar, det är numret som står till vänster om datumet inom parentes. Vi kan hantera en e-postadress och ett mobilnummer.

    Om ni är intresserade att teckna direktleveransavtal, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

    Vad händer om du inte är på plats när paketet kommer?

    Viktigt att känna till är att chauffören kommer att lämna en så kallad droppavi (det måste finnas en låda eller liknande där denna kan lämnas) om ni inte är på plats. Paketet kommer då att finnas på Postens utlämningsställe enligt information på droppavin. Ta alltid med droppavi vid avhämtning.

    Öppettider vår 2015 – Kundtjänst

     

    2 april

    Skärtorsdag 

    Öppet 08.00-17.00

    3 april

    Långfredag

    Stängt

    4 april

    Påskafton

    Stängt

    5 april

    Påskdagen

    Stängt

    6 april

    Annandag påsk

    Stängt

    30 april

    Valborgsmässoafton 

    Öppet 08.00-17.00

    1 maj

    Första maj

    Stängt

    14 maj

    Kristi Himmelfärdsdag

    Stängt

    15 maj

    Klämdag 

    Öppet 08.00-17.00

    19 juni

    Midsommarafton

    Stängt

     

    Har Ni frågor är Ni alltid välkomna att kontakta vår Kundtjänst på telefon 010-221 69 70.

    Bilaga

    Nedan finner ni en PDF-sammanfattning med samtlig info om vårens leveranser och öppettider.

    PDF-blankett Apotekstjänst leveransinfo vår 2015 – boenden

  • Hämta ut alla dina receptbelagda läkemedel samtidigt

    Tisdag, 2014-11-25 kl. 09:35

    Du som doskund till oss på Apotekstjänst har nu möjlighet att beställa samtliga dina receptbelagda läkemedel från oss. Läkemedel som inte går att förpacka i dospåsar, till exempel salvor, flytande läkemedel och brustabletter levereras samtidigt med dina dosrullar.

    Beställning av helförpackning, patient, Apotekstjänst

    Beställ direkt på telefon 010-221 69 70

    Du kan även beställa helförpackningar via blankett PDF-blankett Beställning av hel förpackning, patient.
    Din kontaktperson inom vården eller hemtjänsten kan också beställa helförpackningar åt dig.

    Om du ser till att göra din beställning minst en vecka innan nästa ordinarie leverans av din dosrulle, levereras dina helförpackningar tillsammans med den.

    Allt är packat och klart när du kommer för att hämta

    Det är enkelt att betala. Betalar du redan dina dosläkemedel via Apotekskonto kommer även övriga läkemedel i hela förpackningar att debiteras detta konto. Alla kostnader samlas på en och samma faktura som kommer i slutet av varje månad. Om du väljer att betala kontant betalar du när du hämtar ut dina läkemedel.

  • Ökad kvalité och patientsäkerhet vid packning av dosrullar

    Tisdag, 2014-11-04 kl. 11:31

    För att öka kvalitén och patientsäkerhet vid packning av dosrullar med tillhörande dokumentation har vi nu infört scanning i packningsmomentet. Nytt för Er som tar emot våra dosrullar på apotek och ombud är att i denna leverans kommer varje påse att vara försedd med etikett. Läs mer under Utlämning.

  • Debatt: Apotekstjänst redo utveckla dostjänsten

    Tisdag, 2014-08-12 kl. 13:51

    I debattartikeln publicerad på Dagens Samhälle skriver Apotekstjänsts VD Jonas Friberg att omregleringen av dostjänsten har gett positiva effekter både för kostnad, kvalitet och patientsäkerhet, men att processen hade kunnat skötas bättre genom en neutral part och att ytterligare utveckling av dostjänsten återstår. Apotekstjänst är väl rustade att fortsätta utvecklingen av dostjänsten.

    Läs hela debattartikeln här.

  • Skicka avvikelseanmälan elektroniskt

    Torsdag, 2014-07-10 kl. 16:52

    Du har nu möjlighet att skicka din avvikelseanmälan till oss elektroniskt. Klicka på nedan markerad länk så kommer du direkt till formuläret. Tänk på att ha ditt dosmottagar-ID och mailadress tillgänglig när du skall anmäla.

    Avvikelseanmälan

    När du har gjort din anmälan kommer du automatiskt att få ett bekräftelsemail på att vi har mottagit din anmälan. Bekräftelsemailet innehåller ärendenummer som du kan använda vid frågor kring ärendet. Via detta mail kan du också skicka in kompletterande uppgifter.

    När avvikelsen är utredd får du också återkoppling via den mailadress du har angivit.

  • Stopptid nu inkluderad i receptpåminnelse

    Tisdag, 2014-06-24 kl. 16:29

    Observera att stopptid för produktion nu anges i påminnelsen för dosdispenserade läkemedel. Detta datum är 1-2 veckor (kan vara upp till 3½ vecka) före receptets sista giltighetsdatum. Stopptiden är den senaste tidpunkten som förnyelse av dosreceptet kan göras, för att läkemedlet skall produceras utan uppehåll i påsarna.

    Observera att fortsatt dispensering och leverans av läkemedlet i dospåsar kommer att upphöra om inte dosreceptet förnyas i tid.

    Läs mer och se exempel under Information om receptets giltighetstid.

  • Framtidens vård & omsorg

    Onsdag, 2014-06-04 kl. 15:40

    Med dagens Svenska Dagbladet medföljer en bilaga om patientsäkerhet och framtidens vård. Patientsäkerhet är en viktig fråga för oss på Apotekstjänst, och vi berättar därför om vårt arbete inom detta område i bilagan.

    PDF-blankett Klicka här för att läsa hela bilagan, Apotekstjänst medverkar på sida 9.

  • Viktigt angående leveranser av hela förpackningar

    Tisdag, 2014-05-27 kl. 13:46

    Kylvaror till enheter med direktleverans samt apoteksombud levereras inte på måndagar då transporttiden över helgen är för lång. Varorna kommer istället på tisdag i separat paket utan extra kostnad.

    Stopptid för beställning av hela förpackningar för samleverans med dosrullar är 24 timmar före stopptiden för dos. För Er som har leveranser även veckan mellan dosleveranserna är stopptiden samma dag oavsett vecka. Om beställningen läggs efter stopptid läggs den automatiskt på leveransdatum för nästa ordinarie leverans, vilket felaktigt kan uppfattas som försenad leverans.

    Akuta beställningar av hela förpackningar kan ni alltid beställa före kl 13.00 för leverans dagen efter om varan finns i lager.

  • Pressmeddelande: Apotekstjänsts kvalitetsarbete ger förutsättningar för en säkrare doshantering menar IVO – inspektionen för vård och omsorg

    Måndag, 2014-05-26 kl. 16:03

    Dostjänsten, liksom mycket annan vårdverksamhet, är komplex med många inblandade parter och IT-system. Apotekstjänst har sedan starten av verksamheten haft ett mycket gott samarbete med landstingen och berörda kommuner för att vidareutveckla och stärka patientsäkerheten.

    – Apotekstjänst har välkomnat att IVO granskat dostjänsten, säger Jonas Friberg, VD Apotekstjänst. Det är mycket bra att även IVO, precis som Läkemedelsverket tidigare, bedömt att vår verksamhet uppvisar en mycket god patientsäkerhet.

    Apotekstjänst är väl rustade för en fortsatt utveckling av dostjänsten och dess kvalitet. Patientsäkerhet är, och skall alltid vara, i fokus. Alla avvikelser tas på största allvar oavsett var i kedjan från förskrivning till patient som avvikelsen uppstått.

    – Det gläder oss därför att IVO avser informera Socialdepartementet om de brister som vi tillsammans med landstingen identifierat gällande IT-infrastrukturen i doshanteringsprocessen, den nationella styrningen och finansieringen, fortsätter Jonas Friberg.

    Apotekstjänst är den moderna apoteksaktören som erbjuder såväl effektiv logistik som förutsättningar för god läkemedelsanvändning.

    – Som nytillträdd VD, men med mångårig erfarenhet av dosverksamhet, är jag imponerad av det systematiska patientsäkerhetsarbete som bedrivs i Apotekstjänst och den kvalitetsnivå vi levererar, avslutar Jonas Friberg.

    IVO:s beslut kan läsas i sin helhet via denna länk.

    PDF-blankett Ladda ned pressmeddelandet som PDF

  • Beställ semesterdoser i god tid

    Tisdag, 2014-05-06 kl. 11:38

    Om du ska resa bort inom Sverige eller utomlands är det viktigt att du meddelar Apotekstjänst i god tid. Vill du veta mer om semesterdoser och hur du beställer? Läs mer under Semesterdoser – Patient eller Semesterdoser – Sjukvård.

  • Inderal Retard 80 mg och 160 mg kommer att avregistreras

    Måndag, 2014-04-14 kl. 12:16

    Inderal® Retard 80 och 160mg, depotkapsel kommer att avregistreras. Produktionen har upphört och produkten kommer att ta slut inom 2 veckor.

    För era patienter som har ordinerats Inderal® Retard i dospåsar måste byte av medicin ske snarast – senast före påsk (onsdag 16 april).

    Det finns inget alternativ som går att byta automatiskt till. Inderal® Retard är den enda depotberedning av propranolol som finns, och därför krävs nya förskrivningar av läkare.

    Alternativ som dispenseras av dosapoteket är:

    • Byte till Inderal® 40 mg, tabletter med dosering 2-4 gånger dagligen.

    • Byte till annan betablockerare:

      • Selektiva beta-blockerare:

        • Metoprolol

        • Atenolol

      • Icke-selektiva beta-blockerare:

        • Sotalol

        • Pindolol (Viskén®)

      • Alfa- & Beta-blockerare:

        • Karvedilol (Carvedilol Hexal®)

        • Labetalol (Trandate®)

  • Beställning och leverans av hela förpackningar

    Torsdag, 2014-04-17 kl. 14:16

    Beställning och leveranser av hela förpackningar fungerar nu bra. Det finns i dag många fördelar med att beställa samtliga helförpackning direkt från Apotekstjänst. För er som hämtar era paket på apotek vill vi uppmärksamma kring möjligheten med direktleverans.

    Fördelar med att beställa helförpackning från Apotekstjänst

    • Helförpackningar levereras tillsammans med dosrullarna var 14:e dag. Vid önskemål erbjuder vi även veckovis leverans av helförpackningar.

    • Akuta beställningar levereras dagen efter om varan finns i lager (undantaget lantbrevbäring)

    • Direktleveransavtal med möjlighet att styra leveransen till ett visst tidsintervall** samt kylvaror direkt från oss

    • Avisering om leverans via e-post, SMS eller telefon**

    • Påminnelse vid behov av receptförnyelse

    • Hög leveranssäkerhet*

    • Slipper tidskrävande besök på utlämningsställe

    • Ingen kontanthantering

    * Med undantag för läkemedel som restnoterats hos leverantör. ** Mot tilläggskostnad.

    Vi har fått frågor om när vi avvisar beställningar av hela förpackningar. Det gör vi bara av två skäl; legala och att varan är långrestad hos leverantören. De legala skälen är att uttag icke medges på grund av för täta uttag (tremånadersregeln) samt att giltigt recept saknas. Om en vara är tillfälligt restad kommuniceras detta skriftligt (för hand) till er på leveransdokumentationen.

    Kom ihåg att stopptid för samleverans av hela förpackningar med dosrullar är 24 timmar före stopptiden för dos. För Er som har leveranser även veckan mellan dosleveranserna är stopptiden samma dag oavsett vecka. Akuta beställningar av hela förpackningar kan ni alltid beställa före kl 13.00 för leverans dagen efter om varan finns i lager.

  • Så öppnar du dospåsen

    Tisdag, 2014-02-11 kl. 09:12

    Dospåsen från Apotekstjänst river du av från dosrullen och öppnar i två enkla steg. Nedan visar vi med en tydlig illustration hur dospåsen öppnas:

    1. Riv från vänster längs den perforerade kanten.

    Öppna dospåse, steg 1

    2. Öppna påsen genom att riva från den högra, tandade sidan.

    Öppna dospåse, steg 2

    Ladda gärna ned instruktionen:

    PDF-blankett Så river du av och öppnar dospåsen

  • Aviseringstjänster för dig som har direktleveransavtal

    Måndag, 2013-12-16 kl. 11:33

    Kostnadsfri e-postavisering till alla med direktleverans

    Vi erbjuder nu avisering via e-post kostnadsfritt till de direktleveranskunder som önskar. Tjänsten innebär att ni får ett e-postmeddelande när paketet lämnar oss. Om du har direktleverans i dag och redan har angivit en e-postadress till oss, kommer denna tjänst att aktiveras automatiskt. Om du önskar tjänsten men inte angett någon e-postadress ber vi dig meddela oss via e-post till leveranser@apotekstjanst.se. Ange Dosmottagar-ID och mailadress. Dosmottagar-ID hittar du på våra följesedlar. Det är numret som står till vänster om datumet inom parentes.

    Kostnadsfri SMS-avisering till alla med direktleverans

    Vi erbjuder nu avisering via SMS gratis till de direktleveranskunder som önskar. Tjänsten innebär att ni får ett SMS samma dag som paketet kommer att levereras till er. Om du har direktleverans i dag och redan har angivit ett mobilnummer till oss kommer denna tjänst att aktiveras automatiskt.

    Om du önskar tjänsten men inte angett något mobilnummer ber vi dig meddela oss via e-post till leveranser@apotekstjanst.se. Ange Dosmottagar-ID och mobilnummer. Vi kan hantera endast ett mobilnummer. Dosmottagar-ID hittar du på våra följesedlar. Det är numret som står till vänster om datumet inom parentes. Om du redan uppgett telefonnummer till oss kan du kontrollera detta genom att titta på adressetiketten, där du ser det telefonnummer som vi har till dig just nu.

    Telefonavisering till alla med direktleverans

    För dig som i stället vill bli uppringd samma dag som paketet ska levereras till er kan vi erbjuda telefonsavisering till en kostnad på 25 kronor per paket. Detta debiteras tillsammans med fraktkostnaden enligt gällande direktleveransavtal.

    Om du önskar telefonavisering kan du beställa tjänsten via oss genom att e-posta till leveranser@apotekstjanst.se och ange Dosmottagar-ID och telefonnummer (fast telefon eller mobil). Vi kan hantera endast ett telefonnummer. Om du redan uppgett telefonnummer till oss kan du kontrollera detta genom att titta på adressetiketten där ser du det telefonnummer som vi har till dig just nu. Ange Dosmottagar-ID och mobilnummer. Dosmottagar-ID hittar du på våra följesedlar. Det är numret som står till vänster om datumet inom parentes.

  • Ny telefonväxel och nytt nummer

    Lördag, 2014-01-25 kl. 13:07

    Vi har bytt växel och har nytt telefonnummer. Vårt nya gemensamma nummer är 010-221 69 70. Detta nummer ersätter 08-766 79 50, 08-766 79 57 samt 08-766 79 59.

    Läs mer under Kontakta oss om hur knappvalen fungerar. Vi strävar efter att ni ska nå oss så snabbt som möjligt.

    Direktnummer för förskrivare har inte ändrats. Våra tidigare telefonnummer fungerar självklart under en övergångsperiod. Ladda gärna ned blanketter på nytt, som är uppdaterade med det nya telefonnumret.

  • Var hittar jag vårt dosmottagar-ID?

    Måndag, 2013-12-16 kl. 14:45

    Dosmottagar-ID kan jämföras med kundnummer och ni hittar ert dosmottagar-ID på följesedlarna från Apotekstjänst. Se vårt exempel nedan:

                                                                                 DOSMOTTAGAR-ID

  • Rutiner för mottagning av läkemedelsleveranser

    Torsdag, 2013-12-05 kl. 10:49

    Vi vill passa på tillfället att understryka betydelsen av att ni har tydliga rutiner för mottagning av läkemedelsleveranser. För er som har direktleverans är det av största vikt att rutin finns för vem som får kvittera mottagning av läkemedelsleverans och vart detta paket skall förvaras efter mottagande.

    Posten får aldrig överlämna ett paket utan kvittens.

    Vad händer om mottagaren ej finns på plats

    Chauffören ska lämna en så kallad droppavi. Det måste finnas en låda eller liknande där denna kan lämnas. Helst skall telefonnummer till mottagaren finnas vid dörren då mottagaren är på plats. Då sparar både ni och chauffören resan till Postnords utlämningsställe.

    På droppavin finns ett telefonnummer – om mottagaren ringer detta nummer samma dag kan Postnord köra ut paketet igen.

    Dagen efter kommer paketet att finnas på Postnords utlämningsställe och mottagaren kan när som helst hämta paketet där. Ta med droppavi.

  • Tips på hur du kommunicerar med Apotekstjänst i olika ärenden

    Tisdag, 2013-10-29 kl. 09:37

    När du tar kontakt med Apotekstjänst i ett ärende vill vi att du ska få så snabb hjälp som möjligt. Därför har vi tagit fram rekommenderade kommunikationssätt för olika typer av ärenden.

    I många fall bör sjukvården göra ändringar direkt i ordinationsverktyget Pascal. I andra fall ska blanketter fyllas i och faxas till Apotekstjänst, och i vissa ärenden är ett telefonsamtal det lämpligaste kommunikationssättet.

    Läs mer och se vår kommunikationsguide under Kommunicera med oss.

  • Påminnelse innan receptet går ut

    Tisdag, 2013-10-08 kl. 16:20

    Från denna vecka kommer Era leveranser av läkemedel att innehålla en tydligare påminnelse. Giltighetstiden för recepten kan du fortfarande finna även på kundinformationen. Läs mer om vår information om receptets giltighetstid för Patient, Sjukvård respektive Utlämningsställe.

    Det är separata påminnelser för hela förpackningar och dispenserade läkemedel. En patient kan komma att få tre olika varianter (aldrig samtidigt) av påminnelse beroende på receptens giltighetstid. Nedan följer en kort beskrivning av dessa tre påminnelsevarianter:

    Variant 1

    Variant 2

    Variant 3

    Påminnelse, nytt recept behövs inom 2 månader

    Påminnelse # sista leverans, nytt recept behövs

    Kombinerad påminnelse

    Påminnelse » Nytt recept
    behövs inom 2 månader

    Påminnelse # sista leverans,
    nytt recept behövs

    Dosbandet som levereras är det
    sista fullständiga. Om inte recepten
    förnyas kommer nästa dosband
    bara att innehålla de kvarvarande
    dagarna på receptet på grund av att
    det går ut under dess produktion.

    Påminnelse # sista leverans, nytt recept behövs och Påminnelse » Nytt recept behövs inom 2 månader

    Detta är en kombinerad påminnelse med läkemedel som går ut vid olika tidpunkter.

    Klicka på bilderna för att se dem i större format.

    Patienter som ligger pausade/vilande i Pascal genererar inte en påminnelse men så snart de aktiveras fungerar det.

    Notera även att påminnelsen för hela förpackningar endast omfattar hela förpackningar som expedierats av Apotekstjänst. För hela förpackningar genereras ”Påminnelse # sista leverans” vid sista möjliga expeditionstillfälle.

  • Kontantbetalning nu möjlig

    Tisdag, 2013-09-03 kl. 12:04

    För kunder som inte har PayEx-konto och som hämtar dosförpackade läkemedel på apotek eller hos utlämningsställen är det nu möjligt att betala direkt med kontanter eller med kort.

    Som ny kund hos Apotekstjänst blir du automatiskt kontantkund, om du inte har Apotekskonto hos PayEx sedan tidigare. För att betala via faktura eller via autogiro måste du ha ett Apotekskonto hos PayEx, som sköter betalningshanteringen för Apotekstjänst. På företaget PayEx’ webbsida kan du läsa mer om hur du ansöker om Apotekskonto (Kontokredit).

    Om du idag får faktura via PayEx och istället vill betala kontant eller med kort när du hämtar ut dina dosläkemedel måste du säga upp ditt PayEx-konto. Kontakta PayEx kundservice på 0498-20 15 20 för uppsägning. När ditt PayEx-konto är uppsagt övergår du automatiskt till att bli kontantkund. Tidigare fakturor som du har fått från PayEx måste dock betalas.

  • Information om receptets giltighetstid

    Fredag, 2013-07-05 kl. 10:59

    Vid varje leverans av läkemedel medföljer Kundinformation. I detta dokument kan du se en sammanställning av samtliga läkemedel, såväl helförpackningar som dosdispenserade läkemedel.

    Du kan också se respektive recepts giltighetstid. Ordinationerna på dosreceptet är liksom vanliga recept giltiga högst ett år, så innan de går ut måste du kontakta ansvarig läkare för förnyelse.

    Klicka på bilden för att se den i större format.

    Kundinformation

  • Leveranser av dosband i samband med 6 juni

    Måndag, 2013-06-03 kl. 08:32

    För att alla skall få sina dosband i tid till Sveriges Nationaldag kommer vi att producera och leverera en dag tidigare.

    Detta innebär att alla som har som hämtar dosband på apotek eller får dosband via direktleverans får dessa enligt följande:

    4/6 kommer den 3/6

    5/6 kommer den 4/6

    6/6 kommer den 5/6

    7/6 kommer den 7/6

  • Kontrakt för ytterligare kluster tilldelat

    Torsdag, 2013-04-18 kl. 10:37

    Landstingen Sörmland, Örebro, Värmland, Dalarna, Gävleborg, Uppsala och Västmanland har efter en ny anbudsprövning beslutat att tilldela Apotekstjänst kontraktet för dosdispensering.

  • Apotekstjänst tar över dosleveranser

    Torsdag, 2013-04-11 kl. 11:07

    Apotekstjänst Sverige AB har vunnit upphandlingen gällande Västra Götalandsregionen och Region Halland och kommer att öppna ett nytt dosapotek på Lidingö utanför Stockholm. Bakom satsningen Apotekstjänst står logistikföretaget Bonver.